lördag, april 19, 2008

Gå i Kloster


När livet går för fort eller när det finns mycket att fundera på och få ordning på i huvudet så kan det vara skönt att åka bort. Jag har åkt till Vadstena ett par gånger och bott med Birgitta systrarna i klostret. Dom brukar ha retreat helger ett par gånger om året. Under helgen råder tystnad vilket känns lite konstigt i början med som bara är väldigt skönt sen. Man slipper ytligt prat om väder, vind och tv program. Dessutom ska man helst inte titta på TV, lyssna på musik eller läsa tidningar. När man är van vid alla ljud och ett ständigt informationsflöde så är det nästan jobbigt att det blir så tyst och lugnt. Men jag har märkt att dom gånger jag har varit där så är det just ur tystnaden som svaren dyker upp. Det är först när jag skalar bort allt det andra som jag kan höra vad jag egentligen tänker och vill. Nyttigt och väldigt lärorikt. Nu var det ett tag sen jag var där men det börjar nog bli dags att åka snart igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar