tisdag, januari 26, 2010

Monogami?

Det är inte första gången jag funderar över det här ämnet och jag vet att det kan vara att ge sig ut på djupt vatten men jag tänkte ändå dela med mig lite. Ända sen den stora uppståndelsen med Tiger Woods och Elin så har jag känt lite att det mest är konstigt att folk blivit så väldigt upprörda. Missförstå mig rätt, han gjorde förstås fel. Han ljög för sin fru och verkar ha uppträtt som ett svin. Han gjorde så klart fel. Det jag menar är mer att det är konstigt att vi fortfarande ska bli så förvånade över när kända personer är otrogna. Det är ju i stort sett ingen som är trogen känns det som. Dom är otrogna och skiljer så stup i kvarten hela bunten. Då är det ju nästan mer konstigt med dom som håller ihop och inte är otrogna. Och den stora frågan är ju, är det så vansinnigt farligt egentligen? Och då menar jag förstås inte att man ska ljuga och bedra utan mer att man kanske realistiskt ska acceptera att under ett långt förhållande eller äktenskap så kommer det att finnas tillfällen där båda den ena eller båda parterna vill eller kommer att göra något med någon annan. Att det liksom ligger i vår natur och i vår sexualdrift. Och om man inte sätter den totala monogamin som norm och inte tycker att det är det mest fruktansvärda brott man kan begå så kanske fler äktenskap skulle hållt ihop i den långa loppet? Om man mer kan acceptera och prata om det. Kontroversiellt absolut och svårt. Men det verkar funka för några. Och med det menar jag inte allt alla ska leva i kollektiv och ha sex med varann hela dagarna men det kanske ni förstod. Funderingar?

11 kommentarer:

  1. Jag tycker alla ska ha sex med varandra hela dagarna ;)

    SvaraRadera
  2. Jag tror att för många går sex och kärlek fortfarande hand i hand.
    Om du är i ett förhållande och ligger med någon annan, så älskar du inte din partner längre, verkar vara en vanlig uppfattning.
    Men det är där det går lite fel, tycker jag.

    Jag håller med dig, ett "snesteg" behöver faktiskt inte betyda slutet för ett förhållande.

    SvaraRadera
  3. Hmm. Om jag verkligen älskade någon så skulle jag verkligen inte vilja att hon hade sex med andra. Någonsin. Jag kan hålla med om mycket av det du skriver, men tror att problemet snarare är att många befinner sig i relationer som inte är tillräckligt bra. Om jag vore i samma sits skulle jag med 100 % säkerhet antingen göra slut eller vänstra. Och jag tycker det förstnämnda är bra mycket bättre.
    /Marcus

    SvaraRadera
  4. Marcus, absolut. Så känner nog jag också. Men vad gör du efter typ 20 års äktenskap när du sitter med 4 barn? Du älskar fortfarande din fru och vill hålla ihop familjen men samlivet är slut sen flera år. Det är nog då det blir knepigt.

    SvaraRadera
  5. Jag skulle vända på det. Om man efter 20 års äktenskap och 4 gemensamma barn vill ha sex med någon annan har man en kris med sig själv och inte med sin partner.

    Folk ger upp _för_ lätt och det är en konsekvens av ett samhälle där allting ska gå ut på att hitta sig själv - hela livet. Lägg ner allt Aftonbladet-trams och inse att man har det bra. Så bra att man letar fel precis hela tiden!

    Det är mitt tips!

    SvaraRadera
  6. Kloka ord från anynom läsare. Håller med om mycket du säger. Däremot tror jag inte att man behöver man inte ha en kris med sig själv, snarare att det är en kris i förhållandet.

    SvaraRadera
  7. Frågan kanske är varför vi tycks ha så svårt att hålla flamman uppe med den vi är tillsammans med?
    Måste sexlusten försvinna? Och om inte, varför skulle vi i så fall vara sugna på att ha sex med någon annan och inte partnern?

    SvaraRadera
  8. Det är väl snarare så att folk måste inse att man inte vill ha sex lika ofta som när man var 18 eller 28 eller 38 för den delen. Dessutom är väl den stora "grejen" med att sex med någon ny, erövringen i sig, inte själva akten. Att ha sex med sin partner en gång i veckan eller några gånger per månad är nog bara normalt och naturligt. Att tro att man har sex flera gånger om dagen som när man precis träffat någon eller när man var ung är ju felaktigt.

    SvaraRadera
  9. Du är något på spåret men för mig är hela Tigregrejen inte riktigt rätt exempel. Han verkar ju uppenbart ha svikit henne. Svek är aldrig ok, oavsett monogama eller ej. Men visst, den monogama livslånga parnormen som regerar blir i många fall smått befängd. Do what works for ya! säger jag. Om det innebär ett mer öppet förhållande i perioder, så kör hårt.

    SvaraRadera
  10. Det sista monopolet som faller?
    /Marcus

    SvaraRadera