måndag, mars 22, 2010

Kroppsbilder

Julia Skott har dragit igång ett otroligt modigt och viktigt projekt som var mycket efterlängtat av döma av all feedback som strömmar in. Trots att jag inte varit överviktig/tjock har jag som säkert dom flesta andra tjejer nojat över min kropp och på vilka sätt den inte är bra nog i många många år. Det handlar alltså inte bara om att tjejer i större storlek och med mer antal kilo på kroppen är hårda mot sig själva. Även om man drar mindre storlekar kan man vara stenhård och döma sig själv på alla möjliga konstiga sätt. Vi har alla blivit matade med retuscherade supersmala modeller i media och även om vi vet att det är fejk, vi vet att så där ser inte vanliga kvinnor ut, så dömer vi lätt oss själva. Projeketet kroppsbild går ut på att visa vilder på kvinnor (och män för den delen) precis som dom är. I verkligheten. Ett sätt att få oss att inse att vi ofta felbedömer och jämför oss med andra som vi kanske tror väger mindre. Ett projekt för att visa att kilon och BMIn kan se ut på massor av olika sätt och ett sätt att kanske få oss att vara snällare mot våra kroppar. Här är ett exempel från Flickr på ett liknande projekt. Viktigt och bra och det påminner mig om att jag ska vara snällare mot min kropp och mig själv.

3 kommentarer:

  1. HUR bra initiativ som helst tycker jag!

    Många tjejer/kvinnor går omkring och vet inte riktigt hur deras kroppar egentligen ser ut. Vi har ju ingen realistisk bild att "jämföra" oss med.

    Detta kan vara en hjälp på vägen.
    Att inse att alla inte har modellkroppar. Att vi alla har olika kroppar men inget är rätt eller fel.

    Heja!

    SvaraRadera
  2. Precis så! Jag instämmer: Heja!

    SvaraRadera