tisdag, april 20, 2010

Konsten Att Skjuta Upp Saker

En av mina kloka medicinmän sa någongång i höstas att ett av dom stora målen med hela min process är att få mig att bli mer slarvig. Jag fattar förstås precis vad han menar men när man använt ett helt liv för att se till att hålla ordning på saker och ting så är det rätt svårt att gå med på att frivilligt bli slarvig. För jag måste verkligen jobba på att bli slarvig. Ganska hårt dessutom. Och i min värld har det inte funnits något 'skjuta upp till i morgon'. Jag har alltid gjort nu. Och någonstans också haft en stolthet i att jag minsann inte är så där lat och slapp att jag alltid skjuter upp. Nä, jag gör nu. För varför vänta? Men nu är det precis just det jag ska göra. Vänta. Och någonstans har jag ju lärt mig att förstå att hela den här tiden i mitt liv förmodligen är här för att lära mig någonting om tålamod. Och att det faktiskt är så att om man väntar och tar några djupa andetag så visar det sig allt som oftast att det man ville igår faktiskt inte är det man vill idag. När man har haft tid att tänka lite på det, sova på saken och känna efter. Orkar jag? Vill jag? Och är det bättre att göra det där jag nu ville göra lite längre fram? Men det är svårt. Varje dag är det svårt.

3 kommentarer:

  1. Ville bara säg att jag läser, även om jag inte har haft sån stor ork att kommentera! :(
    Jag är också en såndär som måste lära mej att va lite mera slarvig.... i hemmet iaf....
    ute på krogen kan jag va huuuur slarvig som helst hahahah!
    KRAM

    SvaraRadera
  2. Ja, det där låter svårt. Vinner man verkligen nånting på att bli slarvigare? Jag skulle nog mest bli stressad av det. Fast det är väl det som är poängen förstås? Att chilla lite mer.
    /Marcus

    SvaraRadera
  3. Marcus: Man behöver inte använda ordet slarvig just. Det handlar mer om att sluta överprestera, vara lite snällare mot sig själv och nöja sig med att saker inte görs till perfektion varje gång. Som sagt, chilla mer och inse att det funkar alldeles utmärkt att göra av med lite mindre energi.

    SvaraRadera