lördag, juli 24, 2010

Perspektiv och Längtan

Det är lätt att prata lite slarvigt om Afrika, jag vet att jag har gjort det i alla fall. Det är ju en jätte kontinent men man pratar ibland om det nästan som ett land. Säger att man ska resa till Afrika, inte till landet man ska till. Länderna, språken och naturen skiljer sig ju rejält mellan olika delar. Innan jag reste hade jag träffat en del vänner som varit i olika delar av Afrika och alla fick samma stjärnglans i ögonen när dom berättade om sina resor. Det är verkligen nåt speciellt med Afrika. Det anade jag innan jag åkte och jag vet det säkert nu. Trots stor fattigdom, dåliga vägar, nedskräpning, brist på el och vatten och en hel del annat vi här hemma ofta tar för givet finns det massor av förlåtande drag med Afrika (som Peaches skulle ha sagt). Framförallt den oerhörda vänligheten och den stora stolthet över hemlandet och kontinenten Afrika.

Och det är så klart inte utan att man börjar ifrågasätta vår egen livsstil här hemma i Sverige efter alla intryck. Vi svenskar som trots enormt hög standard, höga löner, rent vatten och välfärd fortfarande inte är nöjda. Vi som ibland kan välja att inte bjuda hem vänner för att det kanske inte är städat nog när det som egentligen är det viktiga är realtionen och samvaron med familj och vänner. Vi som tar rent vatten, varmt vatten, elektricitet och så mycket annat för givet. Jag vet inte vad det är med Afrika men resan har väckt mycket tankar och känslor, drömmar och längtan i mig. Hoppas att jag får känna den röda jorden under fötterna snart igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar