onsdag, januari 06, 2010

Klimat vs Humör

Det här är ju inte direkt några nyheter för oss som bott i kalla Sverige hela livet. Men det blir så otroligt tydligt så här precis när man kommit hem från något varmt ställe. Hur mycket klimatet gör för humöret. Inte bara för ens eget humör utan för alla runt omkring. Det är ju så oerhört mycket enklare att vara nöjd och glad i solen när man slipper frysa och släpa på dunjackor, mössor och vantar. Folk ler mot en, hälsar och är mer avslappnade. Igår gick jag på stan och trängdes på lite mellandagsreor. Mycket folk, mycket köer, högar av halsdukar och vantar i provrummen. Ingen som möter ens blick på gatan. Alla går runt ihopbitna och frusna i snålblåsten, gömda bakom tjocka mössor och med snabba steg för att snabbt komma hem igen. Och när man väl är hemma igen vill man bara lägga sig under en filt och dricka varmt te. Inte så att man lite spontant ger sig ut i kylan igen om någon ringer. Nej, jag säger det igen. Jag bor i fel land.

2 kommentarer:

  1. Vad jag gör i det här landet har jag funderat på i många år...Det säger sig självt att man med klimatet vi har här inte kan förbli normal. På något sätt kyls människors hjärtan ner i samma fart som temperaturen sjunker :=( För mig veterligen, har jag nog aldrig stött på människor som är så känslokalla och introverta som här.

    KRAM !
    /Douglas

    SvaraRadera
  2. Ja, jag tror också att hjärtat blir varmare och öppnare i varmare klimat. Flytt nästa?
    Kram

    SvaraRadera