torsdag, oktober 21, 2010

Om Att Skaffa Sig En Affär

Ännu en gång kom vi in på det klassiska samtalet om äktenskap och tvåsamhet jag och en vän under lunchen. Det här om drömmen om kärnfamiljen och längtan efter tillhörighet som så många av oss har men också om den motsatta sidan med den enormt höga skilsmässostatistiken och destruktiva relationer. Det är svårt det där.

Jag läste nyligen en artikel om en engelsk dejtingservice på nätet som enbart är till för redan upptagna eller gifta personer som vill ha en diskret affär. Den har redan mer än 7 miljoner (anonyma) användare. 7 miljoner! AshleyMadison har som payoff 'Life is short. Have an affair' och garanterar att ett medlemskap förändrar ditt liv. Redan idag. Om du vill. I artikeln som jag läste hade en 25 årig förlovad, kvinnlig reporter gått med för att kunna undersöka vilka typ av svar hon fick och hon hoppades någonstans att hon inte skulle få respons. På att folk inte alls ville vara otrogna och ha affärer. Men inom bara 10 minuter på siten hade hon redan fått sexerbjudanden av 5 st olika män. Och det var inte män som varit gifta länge och hade massa problem i äktenskapet utan ofta var det nygifta män i trettio årsåldern som älskade sina fruar men som längtade efter sex med främlingar och sex på udda ställen.

AshleyMadison har fått massor av kritik och varit debatterad i massor av sammanhang. Det är helt klart kontroversiellt och jag säger verkligen inte att jag tycker att det är bra att det finns siter av den typen. Men det blir ju lätt när man läser om sånt där att man börjar fundera på om vi försöker sträva efter något som egentligen inte verkar realistiskt att uppnå. Dvs strävan efter ett helt troget och monogamt äkenskap tills döden skiljer oss åt. Och då är vi inne på det där med monogami igen. Själv är jag ju singel och får alltså ha så många affärer jag vill (men inga med gifta män dock!). Men hemlig är jag ofta ändå.

3 kommentarer:

  1. Fy f*n jag mår illa när man läser sånt där :=( Fast som med det mesta så lär det nog inte hjälpa att sticka huvudet i sanden och låtsas som om ingenting, utan kanske fundera på varför det ser ut så här.

    Kram!
    /D

    SvaraRadera
  2. Jag vet. Vet inet riktigt vad man ska tro. Kram

    SvaraRadera
  3. Jag har hört reklam för den där siten och tycker det är lite sjukt får jag lov att säga. Förstår ju att det existerar både med eller utan site, men att ha siten gör man det ju på nåt sätt okej. Och man undrar ju någonstans varför man egentligen är gift om man vill leva livet med andra män eller kvinnor... Varför inte leva själv då och kunna träffa så många man vill?

    SvaraRadera