söndag, maj 08, 2011

Liv Utan Barn

I den här åldern så har dom allra flesta barn. Eller, nja, inte riktigt egentligen. Men det känns så ibland. Och även om jag vet att deras små änglar är fantastiska och att dom alla upptäckte vad sann kärlek var när dom fick dom och inte kan tänka sig ett liv utan dom så känner jag att livet utan barn inte är så pjåkigt heller. Det finns en del saker som jag kan göra lite när jag vill som man inte riktigt kan på samma sätt med barn. Och i mitt barnlösaliv kan jag njuta av dom. Som tex:

1. Sova - när jag nyligen åkte på semester frågade Cliff mig vad jag skulle göra. Med nästan lite maniska ögon frågade han om jag skulle sova? Eftersom han är småbarnsförälder förstod jag att det stod högst på önskelistan för hans skull men jag förklarade att eftersom jag kan sova i stort sett precis när jag vill planerade jag att vara vaken så länge och så sent som möjligt på min semester. Och så blev det.

2. Resa, spontant - som jag skrev nedan så flänger jag runt en hel del. Och jag älskar det. Jag har alltid älskat att resa och jag älskar att jag kan bestämma mig lite när jag vill. Om min vän i Amsterdam mailar på onsdagen kan jag sitta på ett plan på fredagen. Det är lite svårare att göra med barn.

3. Efter-jobbet-aktiviteter - lyxen i att kunna göra lite som man vill och känner för när man vill är möjlig genom avsaknaden av dagishämtningar, VABning och obligatorisk middagslagning. Jag kan kila och träna, möta upp vänner för ett glas vin eller gå på bio. Lite när jag vill.

4. Catch up med vänner - att verkligen kunna sitta i fred på ett kafé, restaurang eller hemma och prata med en vän du inte sett på länge och inte bli avbruten, det är lyx. Med barn är det blöjbyten, saker som välter, amningar, saker som går sönder och en ständing påpassning som gör det svårt att koncentrera sig.

Jag skulle kunna skriva en hel del mer, om att kunna klä upp sig och ha fina kläder utan att bli nerspydd tex, men ni fattar grejen. Så nu ska jag fortsätta njuta av min söndagmorgon där jag fick sova tills jag vaknade och kan äta en stor frukost i lugn och ro.

4 kommentarer: