tisdag, oktober 11, 2011

Konsten Att Våga Tro På Sig Själv

Jag har tjatat en del om Just Do It och det här med självkänsla. Ett område som kanske inte alltid är mitt starkaste tyvärr. Men ganska nyligen har jag blivit påmind om hur rätt det kan kännas att följa sin magkänsla. Hur även svåra beslut blir tydliga om man vågar lyssna på den där inre rösten. Jag har länge varit väldigt bra på att köra över den. Överrösta den med musik, jobb, fest. Allt möjligt, för att slippa lyssna.

I samband med att Steve Jobs gick bort nyligen tittade jag igenom det fantastiska talet han höll vid Stanford Universitetet 2005. Han berättar om sitt liv på ett så rättfram och rakt-på-sak sätt och med en sån övertygelse. Oerhört inspirerande. Världen har onekligen förlorat en sann inspiratör och entreprenör. Om ni inte sett talet, gör det. Det påminner oss om att följa vår passion. Göra det vi älskar och vara sanna mot oss själva. En av dom starkaste passagerna för mig var den här: "Again, you can't connect the dots looking forward; you can only connect them looking backwards. So you have to trust that the dots will somehow connect in your future. You have to trust in something — your gut, destiny, life, karma, whatever. This approach has never let me down, and it has made all the difference in my life."

1 kommentar: