torsdag, oktober 29, 2009

Kravlistor

Det har bloggats en hel del om krav och kravlistor på senaste. Det kanske är ordet krav folk hänger upp sig på ibland men nog är det väl så att vi alla har mer eller mindre krav på en partner för att ens bli intresserade eller vilja ingå en seriös relation? Visst kan man bortse från en hel del om det finns stark fysisk attraktion men om allt för många av kraven faller så går den typen av relation sällan vidare och blir något mer långvarigt och seriöst. I alla fall är det mina erfarenheter.

Hur kravlistorna ser ut är säkert väldigt olika från person till person och beror kanske en hel del på vad man upplevt tidigare i livet och i andra relationer som inte fungerat. För min del handlar det bland annat om ärlighet, en vilja att faktiskt inleda och utveckla en långvarig och seriös relation, kommunikationsförmåga, humor, nyfikenhet och en positiv grundinställning till livet trots att livet kan vara svårt ibland, social förmåga, bra kontakt med vänner och familj, ordning på grejer och pengar och någon som låter mig vara som jag är och som jag kan vara helt mig själv med. Jag vet inte vad ni tycker men i mina ögon är det inte några orimliga krav på någon man ska leva med en stor del av livet.

6 kommentarer:

  1. Jag tycker det låter sunt.

    SvaraRadera
  2. Kravlistor är inte så användbara. Dina olika checkboxar smälter i alla fall ihop till ett helhetsintryck av personen, som du sen antingen vill ha mycket mer av eller som du inser att du inte kan bli kär i. Tror jag.
    /Marcus

    SvaraRadera
  3. Problemet är ju bara att det händer att man blir kär i människor som egentligen inte synkar med det man önskar. Som tex är oärliga eller inte så intresserade av att ha en nära relation. Då kan det vara bra att påminna sig lite om sina listor och det som nog kommer funka i långa loppet.

    SvaraRadera
  4. Okej. Jag har aldrig blivit kär i nån oärlig eller elak typ. Det skulle ha förstört helhetsintrycket. Men motsatsen har däremot inträffat. Att jag träffat nån som klarar alla krav, men jag bleb ändå inte kär. Det är trist!
    /Marcus

    SvaraRadera
  5. Jag tror att det är en skillnad på vad man tror sig vilja ha, och vad man faktiskt i praktiken faller för.

    Annars tycker jag din lista ser helt ok ut. Däremot skulle jag nog lägga till sex som en väldigt högprioriterad punkt ;)

    Kram
    /Douglas

    SvaraRadera
  6. Precis, så är det nog ofta. Och haha, ja. Sex ska med på listan. Och lite såna småsaker som att killen inte är kriminell och drogberoende och sånt där. Kram

    SvaraRadera