söndag, juni 13, 2010

Feltolkningar

Det är ju mitt fel så klart. För hur ska mottagaren förväntas kunna läsa in min underliggande mening och mitt tonfall i ett mail eller SMS när det kan tolkas på ett annat sätt när man bara läser rakt av vad det står? Det är inte första gången det händer, att någon missförstår mig, och jag börjar bli lite trött på mig själv som inte verkar lära mig. Eller jo, lite bättre ar jag nog blivit. Men jag skriver fortfarande en hel del meddelanden på ett väldigt 'matter-of-fact' sätt som på andra sidan verkar uppfattas som lite hårt och kallt. Inga förmildrande omständigheter, inga mjuka ord. Bara information rakt upp och ner. Note to self: börja ringa mer istället för att skicka SMS som misstolkas och i värsta fall gör någon ledsen eller förvirrad. Jag ska helt enkelt försöka bli snällare. Linda in saker mer. Bita mig i tungan när ironin och retstickan i mig bubblar upp. Det kommer bli svårt men jag ska försöka.

3 kommentarer:

  1. Tycker också det är svårt att skicka sms som ska låta bra på ett bra sätt. Men å andra sidan blir det lite svårt för min del, när personen inte svarar i telefon när man ringer....

    SvaraRadera
  2. Ofta tror jag att man överdramatiserar hur fel sms utan kuddar landar. Hur landade du själv igår förresten?
    Undrar Marcus

    SvaraRadera
  3. Jag vet inte, jag tycker ofta att jag gör fel inom det där området. Det blev inget hopp igår! Det blåste för mycket tyvärr.

    SvaraRadera